Anmälan är bindande. Anmäl dig till kurser via nätportalen ilmonet.fi, per telefon 09 310 494 94 eller vid institutets betjäningsdisk. Per telefon eller vid betjäningsdisken kan du förutom dig själv anmäla en annan person, om du har personens kompletta kontaktuppgifter och personbeteckning.
Webbanmälan till barnkurs
Anmäl barnet i en vuxen anhörigs namn via ilmonet.fi. Skicka sedan e-post till kansliet: arbis@hel.fi med rubriken/ämnet ”Anmälan till barnkurs” där du anger: kursens namn och kod, barnets för- och efternamn, barnets födelseår och namnet på den anhöriga som anmälts via ilmonet.fi.
Vid anmälningen godkänner du att kursen, om situationen så kräver, kan övergå från närundervisning till distansundervisning.
Så här betalar du för din kursVid fakturering av kursavgifter använder Arbis nätbetalning. Du får en betalningslänk till din e-post. Betalningslänken är aktiv i 28 dagar varefter du får en faktura per post. Du kan också betala via tjänsten ilmonet.fi, under punkten för dina egna uppgifter. Pappersräkningen är inte en påminnelse, den är ett alternativt betalningssätt.
När du har fått pappersfakturan kan du också betala den på kansliet. Du kan betala med bankkort eller med kreditkort. Kontanter kan vi tyvärr inte ta emot.
En betald avgift återbetalas inte.
Meddela kansliet om fakturan ska skickas till en annan adress än din hemadress. Du når oss på numret 09 310 494 94 eller på adressen: arbis@hel.fi.
Vissa kurser går hela läsåret, alltså både höstterminen och vårterminen. De kurserna faktureras i två rater, hälften på hösten och hälften på våren.
Om du inte betalar din kurs i tid får du en påminnelse, och måste betala en påminnelseavgift på 5 euro.
Om du fortfarande inte betalar för kursen går avgiften till indrivning.
Om du vill annullera din anmälan
Meddela kansliet om du ändrar dig och inte vill gå en kurs som du har anmält dig till, eller om du vill sluta gå en kurs som du redan har börjat på.
Det räcker inte att meddela läraren eller att låta bli att betala för kursen. Om du meddelar kansliet för sent måste kursavgiften betalas.
Meddela kundtjänsten:
- senast en vecka innan kursen börjar om det är en kortkurs med sex eller färre kursgånger
- under den första kursveckan, om det är en längre kurs med fler än 6 kursgånger.
Om kursen redan har börjat när du anmäler dig kan du ta tillbaka din anmälan genast efter den första lektionen.
Om du har anmält dig till en helårskurs men bara vill gå höstterminen måste du meddela det till kansliet tidigast efter höstterminens sista kursgång, men innan vårterminen börjar. Du kan inte göra det här medan kursen pågår för då förlorar du din plats direkt. Om du inte har meddelat det när vårterminen börjar måste du betala för båda terminerna.
Du kan ringa till kundtjänsten på numret 09 310 494 94 eller mejla oss på adressen: arbis@hel.fi.
Du kan också besöka Arbis kansli på Dagmarsgatan 3.
FrånvaroDu behöver inte meddela om du är borta en eller ett par gånger från en kurs, men nog om du kommer att vara borta en längre tid. Särskilt om du går på en kurs med väldigt få deltagare är det bra att meddela om du är borta ett par gånger. På några kurser kan du förlora din kursplats om du är borta, i så fall står det i kursinfon.
Rabatt på kurserDu kan ansöka om rabatt på en del av Arbis kurser.
Man kan inte få rabatt på kurser för seniorer och invandrare, eftersom de kurserna redan har nedsatt pris för alla deltagare. Man kan inte heller få rabatt på kurserna i matlagning. Rabatten gäller inte avgifter för kopiering eller material.
Du kan få rabatt på våra kursavgifter ifall du:
- är arbetslös arbetssökande
- får föräldradagpenning
- får utkomststöd
- är studerande och har ett ikraftvarande studiekort eller läroanstaltens utfärdade studieintyg
- får Fpa:s folk-eller garantipension
Rabatter kan inte kombineras med andra rabatter.
Uppvisa vid Arbis kundtjänst intyget / dokumentet / bild av dokumentet som berättigar till rabatt. Eller skicka det per e-post: arbis@hel.fi.
Du kan påvisa din rätt till rabatt med :
- studentkort eller studieintyg från läroanstalten
- det senaste betalningsverifikatet från en arbetslöshetskassa eller FPA
- ett arbetskraftspolitiskt utlåtande
- det senaste beslutet om utkomststöd
- Beslut från FPA om folkpension eller garantipension.
Den lägsta möjliga avgiften som faktureras är alltid 16 euro.
Obs! Rätten till rabatt på kursavgiften ska bevisas för kundtjänsten innan kursavgiften betalas och innan kursen börjar.
Vi beviljar inte rabatter retroaktivt.
Ändringar i kursprogrammet
Ibland måste en kurs ställas in, men ibland lägger vi också till kurser efter hand. På webben och via kansliet får du alltid den senaste informationen.
En kurs ställs in om det är alltför få som har anmält sig till den. De som har anmält sig till kursen får i så fall meddelande om detta via sms eller e-post.
En kurs kan också avbrytas mitt i, om de som faktiskt deltar i kursen är för få, även om tillräckligt många har anmält sig.
Om läraren blir sjuk eller av en annan orsak inte kan hålla en lektion försöker vi ordna med en vikarie. Om det inte lyckas måste vi ställa in lektionen. Det är viktigt att vi har ditt telefonnummer så att vi kan meddela dig om en lektion blir inställd! Om du får ett nytt telefonnummer ska du komma ihåg att ge det till kundtjänsten.
Tyvärr kan vi inte sänka priset för kursen ifall att en lektion blir inställd.